Jak wybrać gumy oporowe?

Rate this post

Lock down trwa w najlepsze. Dla wielu osób, które od lat są miłośnikami podnoszenia ciężarów to ogromny problem. Jedni dają sobie radę i ćwiczą w domowych siłowniach. Inni, którzy nie mają wiele miejsca i zasobów finansowych drapią się w głowę, zastanawiając się co począć. Moim zdaniem jest to okazja, by w końcu włączyć do treningu ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała. Jeśli chcesz już kupić sprzęt, ale nie stać Cię na nic drogiego, to polecam jeszcze gumy oporowe. W tym artykule pokażę Ci jak wybrać gumy oporowe odpowiednie do Twoich potrzeb. Jeśli szukasz treningu z gumami oporowymi, to znajdziesz go pod linkiem – Trening całego ciała z gumami oporowymi.

Jak wybrać gumy oporowe
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Jak wybrać gumy oporowe?

Wybór gum jest banalnie prosty, ale żeby dokonać poprawnego wyboru musisz wiedzieć następujące rzeczy: jakie są rodzaje gum, czym różni się trening z gumami od treningu z wolnymi ciężarami, czym różnią się poszczególne typy od siebie. Dzięki tej wiedzy dobierzesz odpowiedni rodzaj taśm i siłę oporu do swoich potrzeb. Zaczynamy.

Zalety gum oporowych.

Zanim omówię rodzaj taśm i w jaki sposób powinno się dokonać trafnego wyboru przy zakupie gum oporowych, chciałbym w kilku zdaniach opowiedzieć na temat, jaka jest różnica pomiędzy treningiem z gumami, a treningiem z np. hantlami.

Trenując z wolnymi ciężarami, takimi jak hantle, opór generowany jest przez siły grawitacji. Ciężar, który pokonujesz w trakcie ćwiczeń działa w dół i nie zmienia się w trakcie treningu.

Ćwiczenia z taśmami oporowymi rządzą się innymi prawami. Mięśnie pokonują zmienny cieżar – im bardziej rozciągamy gumę, tym większy stawia opór. Możesz też manipulować kierunkiem działania siły/ciężaru, poprzez zwykłą zmianę miejsca zamontowania gumy (noga łóżka, klamka, drążek do podciągania). Zatem główne zalety gum oporowych to:

  • mięśnie pracują zarówno w fazie rozciągającej gumę, a także podczas zmniejszania jej rozciągnięcia
  • dodatkowo mięśnie muszą pokonać zmienny rodzaj obciążenia, co często nie jest do uzyskania w trakcie treningu z tradycyjnym sprzętem do ćwiczeń
  • możliwość dowolnego kształtowania kierunku działania siły rozciągającej daje Ci szansę na ukierunkowanie treningu na dowolną część ciała

Rodzaje gum oporowych.

1. Gumy oporowe.

Najpowszechniejszy rodzaj taśm, jaki możesz spotkać na siłowniach, czy boxach crossfit. To właśnie ich najprawdopodobniej potrzebujesz, jeśli chcesz zastąpić tradycyjny trening na siłowni tym wykonywanym w domu. Charakteryzują się różnorodnością, jeśli chodzi o zakres obciążenia, nawet do 140kg. Pętla gumy najczęściej oscyluje w granicach ok. 2m długości. Wykorzystasz je do treningu siłowego lub do wsparcia przy progresji takich ćwiczeń jak podciąganie na drążku, muscle up i innych.

2. Gumy typu mini bands.

Drugi najbardziej popularny typ gum. Charakteryzują się mniejszą pętla długości około 50cm, są cieńsze niż wcześniej wspomniane taśmy oporowe i mają mniejszy zakres obciążenia. Najczęściej są wykorzystywane do treningu dolnych partii ciała, nóg, pośladków, zewnętrznych i wewnętrznych mięśni ud. Najlepiej stosować jako uzupełnienie do treningu siłowego.

3. Gumy do pilates.

Są znacznie szersze od dwóch pozostałych rodzajów. Długość pętli waha się od 120 do 180cm, a zakres obciążenia do około 25kg. Wykorzystywane w jodze, pilatesie i treningach typu stretching. Powszechnie występują na zajęciach z rehabilitacji. Doskonale uzupełnią cały trening z gumami oporowymi.

Dobór odpowiedniego oporu.

Jeśli już wiesz jaki rodzaj gum wybrać, to teraz możesz przejść do wyboru stosownego obciążenia. Sprawa podstawowa, to taśmy w zależności od wielkości oporu, będą się wyróżniały szerokością i grubością, a także kolorem.

Im guma szersza i grubsza, tym większy stawia opór w trakcie ćwiczeń. Proste.

Jeśli chodzi o kolor, to tutaj niestety nie ma standardu i każdy producent używa własnej palety do określenia konkretnego zakresu obciążenia, jakim charakteryzuje się dana taśma. Zakres możesz określić na zasadach punktu odniesienia do ciężaru, z jakimi zwykle trenujesz, wykorzystując np. hantle. Na przykład jeśli trenujesz biceps hantlem 10kg, to wybierasz taką taśmę, aby te 10kg znajdowało się mniej więcej w środku zakresu. Dzięki temu będziesz miał możliwość progresji i pracy z mniejszym lub większym obciążenie.

Kolejna moja rada jest taka, aby posiadać przynajmniej trzy rodzaje gum. Z najsłabszym zakresem, którą będziesz mógł użyć do rozgrzewki. Gumę docelową, na której wykonasz najwięcej ćwiczeń. A także gumę grubszą, którą możesz wykorzystać do progresji i wspomagania nauki różnych ćwiczeń, np. podciągania na drążku.

Podsumowanie.

Aby wybrać odpowiednią gumę oporową, musisz podjąć decyzję na podstawie dwóch kryteriów: przeznaczenie taśm (do jakiego rodzaju treningu będziesz używał) oraz wielkości oporu. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest kupno przynajmniej dwóch lub nawet trzech taśm oporowych z różnym oporem.

Na zakończenie przygotowałem dla Ciebie kilka linków, gdzie myślę, że wyszukałem ciekawe oferty taśm oporowych służących do treningu siłowego.

Taśmy firmy Thorn+Fit.

Taśma oporowa firmy THORN
Guma oporowa THORN+Fit

Droższe taśmy renomowanej firmy Thorn+Fit, znanej głównie w świecie crossfitu. Wybór oporu gum jest dość wąski, ale wystarczający by coś wybrać. Producent podaje maksymalne zakresy oporu dla poszczególnych gum.

Taśmy firmy HMS.

Taśma oporowa firmy HMS
Guma oporowa HMS

Taśmy polskiego producenta sprzętu sportowego. Posiada szeroki wybór oporu wahającego się od 1,8kg do 158kg. Poniżej link do standardowych taśm, ale po wejściu na stronę można dokonać wyboru stosownego dla Ciebie oporu.

Najlepsze oferty zestawów taśm Ceneo.pl

Dodatkowo znalazłem najlepsze oferty dla zestawów na stronie Ceneo.pl. Link znajdziesz TUTAJ.

Na koniec

Mam nadzieję, że dzięki artykułowi już wiesz, jak wybrać właściwe dla Ciebie gumy oporowe do ćwiczeń w domu. Być może nawet udało Ci się zakupić któreś z podanego linku. Jeśli masz pytania, chętnie na nie odpwoiem. Napisz do mnie w komentarzu lub poprzez formularz kontaktu.

You May Also Like
kalkulator