Motywacja do ćwiczeń – 10 skutecznych sposobów.

Rate this post
Motywacja do ćwiczeń.

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć, utrzymać i podkręcić.

Każdy z nas ma swoje lepsze i gorsze dni. Nawet największy maniak fitnessu i ćwiczeń ma chwile, kiedy nie ma najmniejszej ochoty pójść do siłowni. W życiu bywa różnie i czasami po prostu nie jesteśmy w nastroju do treningu.

Na taką okazję przygotowałem 10 pomysłów na to, jak w takich chwilach pobudzić swoją motywację do ćwiczeń. Jeśli zastosujesz, choć kilka z nich, to gwarantuję Ci, że momentalnie wystrzelisz jak z procy i ruszysz z nowym pokładem sił na trening.

10 sposobów na pobudzenie motywacji do ćwiczeń.

Oto lista 10 pomysłów na to, jak rozbudzić w sobie rządzę treningu i podkręcić motywację do ćwiczeń.

1. Filmy treningowe.

Obecnie na YouTube znajdują się miliony motywacyjnych filmów treningowych, z cytatami i mottami, które skutecznie mogą Cię z motywować do treningu. To mogą być kompilacje ulubionych scen z filmów (np. Rocky), zawody z ulubionej dyscypliny sportowej lub zwyczajne filmy prezentujące konkretny trening, jaki mógłbyś wykonać.

Jeśli Cię to nie przekonuje i wolisz naukowe uzasadnienie, to wyszukaj w Google pojęcie neuronów lustrzanych. Są to grupy komórek nerwowych, które uaktywniają się podczas wykonywania pewnej czynności lub obserwowania jej u innych osobników. W skrócie, gdy Ty oglądasz filmy z treningami, programujesz swój mózg do wykonywania tej czynności. W konsekwencji masz ochotę na odrobinę wysiłku fizycznego.

2. Znajdź partnera treningowego.

Photo by Victor Freitas on Unsplash

Jesteśmy stworzeniem stadnym, więc znalezienie partnera treningowego powinno Ci pomóc w znalezieniu dostatecznej ilości motywacji do ćwiczeń. Oczywiście pod warunkiem, że wybór padnie na osobę znaną Ci z konsekwencji, wytrwałości i która swoją postawą będzie Cię mobilizowała do wytrwania w postanowieniach. Taka osoba musi mieć podobne cele, ale musi również potrafić odpowiednio Cię zachęcić, a niekiedy “kopnąć w d” i zaciągnąć na siłownię. Nie może być kimś, do którego zadzwonisz w dniu spotkania i zamiast pójść na trening zachęci Cię do rozmowy przy piwie.

3. Po co to robisz?

Motywacja do ćwiczeń – odczuwasz jej brak, ale tak naprawdę nie wiesz, po co ćwiczysz. Musisz mieć przede wszystkim cel i odpowiedzieć sobie na pytanie, po co to robię? Często rezygnujemy z czegoś, na czym nam tak naprawdę nie zależy. Dobrze więc jest usiąść i się zastanowić, po co to robię. A następnie jaki jest cel, czyli co chcę osiągnąć. Odpowiedź na te pytania najlepiej zapisać sobie na kartce i nosić przy sobie, ponieważ będzie to Twój prywatny motywator oraz przypomnienie, że rozpocząłeś trening w jakimś celu. Wiesz wówczas co robić i jaką ścieżką chcesz zmierzać.

Odpowiedzią może być: utrzymanie dobrego stanu zdrowia, schudnięcie do wesela, zachowanie dobrej sprawności, by móc bawić się ze swoim dzieckiem itd. Cokolwiek to by nie było, musi być na tyle dla Ciebie ważny, aby zmusiło Cię do ćwiczeń, gdy będziesz miał gorsze dni.

4. Znajdź i zatrudnij dobrego trenera.

Zrób to w dwóch przypadkach: jeśli jesteś kompletnie zielony w temacie treningów siłowych i gdy zaliczasz się do osób, które nie potrafią się zmusić do zadań, które wymagają jakiegokolwiek wysiłku. Główne benefity z takiego rozwiązania to gwarancja poprawnego dostosowania programu treningowego do Ciebie, nauczenie się poprawnej techniki ćwiczeń oraz to, że będziesz miał wsparcie i motywację ze strony doświadczonej osoby. Po pewnym czasie, gdy już otrzaskasz się z treningami i złapiesz bakcyla, będziesz mógł pójść “na swoje”.

5. Użyj muzyki do “napompowania” się do treningu.

Jeśli dopadnie Cię moment słabości i nie będziesz miał motywacji do ćwiczeń, to możesz spróbować wprowadzić się w “nastrój” odpowiednią muzyką. Na mnie najlepiej działa zespół Metallica, Disturbed lub Papa Roach. To musi być energiczna, a czasem nawet agresywna muzyka, która zrobi z Ciebie wojownika!

6. Po prostu to zrób!

Co ma wspólnego motywacja do ćwiczeń i sławny aktor/reżyser? Według Woodu’ego Allena “80% sukcesu to po prostu się pojawić”. Zero myślenia, wahania się i odwlekania. Zaplanowałeś trening? Po prostu zacznij pakować torbę, ubierz buty, kurtkę i wyjdź do siłowni. Załóż dres, buty biegowe i idź pobiegać. Podziel tę skomplikowaną operację na mniejsze kroki, które musisz zrobić, aby rozpocząć trening i je wykonaj.

7. Napij się kawy.

Photo by Andrei Mike on Unsplash

Czasami brak motywacji to zwykłe zmęczenie. Napij się kawy, która po 20 minutach doda trochę orzeźwienia i sił do treningu. Tip: najlepszy efekt uzyskasz z kombinacji krótkiej drzemki i kawy. Napar wypijasz tuż przed drzemką, która powinna trwać maksymalnie 20 minut. Badanie wykazały, że tyle czasu wystarczy, by dać naszemu umysłowi odetchnąć. Kofeina z kawy zacznie działać właśnie w momencie zakończenia drzemki. Efekty się skumulują.

8. Używaj ćwiczeń do rozładowania stresu.

Zacznij używać ćwiczeń do rozładowania stresu. Wykorzystaj niekorzystne uczucia na swoją korzyść. Wkurzyli Cię w pracy? Pokłóciłeś się z żoną lub dziewczyną? Wyżyj się na siłowni przerzucając żelastwo. Porządny trening powinien wywołać w Twoim organizmie wyrzut niesamowitej ilości endorfin. Polepszysz swoje samopoczucie i sylwetkę.

9. Regularność.

Słuchaj, z motywacją jest jak z przypływami i odpływami. Raz jest, a innym razem nie ma po niej śladu. Jest to związane ze zmiennością naszego stanu emocjonalnego. I, wbrew pozorom, świat emocji i odczuć jest często poza naszą kontrolą. Jedyne co możesz kontrolować, to Twoje zachowania, reakcje i postawa. Dlatego tak ważna jest konsekwencja i regularne podchodzenie do treningów. Dzięki zmuszeniu siebie do realizacji planu ćwiczeń wyrobisz w sobie stalową wolę oraz nawyk. Są to dwie rzeczy, które z powodzeniem zastąpią brak motywacji, a które przydadzą Ci się również w życiu zawodowym.

10. Memy motywujące.

Jeśli jesteś wzrokowcem, a przy tym podatnym na mocne hasła i cytaty, to spróbuj poprzeglądać kilka memów motywujących, od których roi się w internecie. Kilka z nich warto trzymać w komórce i na komputerze, aby w razie potrzeby po nie sięgnąć i nakręcić się na trening.

Na tym zamykam moją listę. A Ty jak się motywujesz do treningów? Daj z nać w komentarzach poniżej.

You May Also Like
kalkulator